Epler

Det verdifulle merkenavnet

[section padding=”0px”]

Det blir ofte voldsomt engasjement blant folk når store selskap skifter navn. Vi så det da Statoil ble til Equinor. Og vi så det nå nettopp da NSB ble til Vy. Vi skal ikke her bruke tid på hva vi mener om disse navnene, men heller si litt om hva vi mener er viktig når det skal utvikles merkenavn for bedrifter og produkter.

Vi skal også vise noen eksempler på merkenavn vi har utviklet, og som har vært med på å skape sterke merkevarer – både lokalt og nasjonalt. For vi mener at et godt navn kan være gull verdt.

Navnet er det merkeelementet som flest ganger forteller markedet om verdier og personlighet, kultur og funksjonalitet. Det er ett av de aller viktigste identitetselementene. Det er det eneste vi ikke behøver å se, og det er som regel det eneste identitetelementet som blir tatt med inn i tredjepartssammenhenger. Det gjelder i skriftlige og muntlige omtaler i medier, og i mellommenneskelige sammenhenger. Det er alltid med.

Et godt navn er derfor et viktig, strategisk verktøy. Og i en verden som endrer seg i rekordfart trenger ikke navnet fortelle hva bedriften gjør eller selger. Da kan det fort bli utdatert. Det kan heller vise hva bedriften står for og vise personligheten. Det mest kjente eksemplet på dette er Apple som ikke selger epler, men mobiltelefoner og personlige datamaskiner. Apple er forøvrig nå verd svimlende 1000 milliarder dollar.

Et godt navn bør:

  • være lett å oppfatte
  • være lett å huske
  • lyde godt (på relevante språk)
  • ha en enkel og logisk stavemåte
  • kunne uttales lett
  • ha karakter, og kunne skille seg ut blant konkurrentene
  • fungere godt visuelt
  • kunne aksepteres i ulike kulturer
  • være registrerbart

Her er noen eksempler på kategorier når du skal velge navn:

Navn som vekker assosiasjoner:
Please go away – reisebyrå

Navn som skaper personlighet/annerledeshet:
Diesel – klær

Navn som skaper oppmerksomhet:
Virgin – flyselskap, forsikring

Navn som viser karakter
Jaguar – bilmerke

Navn som skaper troverdighet:
MotherCare – barneprodukter

Navn som beskriver en funksjon:
Rett i koppen – mellommåltid

Navn som forteller en historie:
Fjällräven – fritidsklær

Navn som gjenspeiler verdier:
Greenpeace – miljøorganisasjon

Navn som gir signaler:
Planet Hollywood – restaurantkjede

Navn som beskriver hvor produktet kommer fra:
American Airlines – flyselskap

Navn som beskriver produktets innhold:
Melkesjokolade – sjokolade

Navn som indikerer lavpris:
Rema 1000 – matvarer

Som dere ser er det mange kategorier å velge mellom, så det er ikke bare å finne på noe kult. Det må stemme med de signaler du ønsker å kommunisere. Det må være et strategisk valg.

Her er noen av navnene vi har utviklet

Vi i Vizuelli har utviklet mange navn, logoer og visuelle identiteter. Her viser vi fire av navnene og hvordan vi sammen med kundene fant løsningene. Alle fire er blitt meget sterke merkevarer.

Serit – en av  Norges største IT-kjeder
Tanke bak: Vi ser muligheter med IT og skaper fremtidsrettede løsninger med merverdi.

Visinor – en av landets ledende selskaper innen fjellsikring og betongrehabilitering.
Tanken bak: Sammen med dem utviklet vi visjonen: Vi sikrer Norge. Visjonen skapte så mye energi og stolthet at vi utviklet navnet fra visjonen: VI SIkrer NORge.

Bark – meget populært spisested i Harstad
Tanken bak: De ønsket et relevant, kort og klingende navn. Vi la vekt på kvalitet og den gode servicen som de ønsket å gi kundene. Barken tar vare på treet og assosisasjonene ble gode.

Bonord – Nord-Noges største boligbyggelag
Tanken bak: Navnet skulle være offensivt, ha karakter og tydeliggjøre hvor de hører til.

Ønsker din bedrift å utvikle nytt eller endre navn?

[gap] [block id=”1910″] [gap]

Lyst å vite mer? Ta kontakt:

[gap height=”20px”] [row] [col span=”7″ span__sm=”12″] [block id=”964″] [/col] [col span=”5″ span__sm=”12″]

Siste nytt fra oss på nyhetsbrev

[mc4wp_form id=”155″]

[/col] [/row] [/section]