Tusen takk for at du bryr deg

Kampanje for ny sorteringsordning i 11 kommuner:

– Når vi nå innfører ny sorteringsordning (fem dunker) i alle våre kommuner, er det ikke bare fordi det blir enklere og bedre for alle innbyggerne. Det handler like mye om vår plikt til å ta vare på miljøet og ressursene for dem som kommer etter oss. Dette fokuset er selve nerven i alt vi gjør. Det er derfor vi i HRS går på jobb hver eneste dag, sier Line Dalhaug i HRS.

– Retningslinjene som ligger til grunn for den nye sorteringsordningen er hentet fra et EU-direktiv som skal sørge for høyere materialgjenvinningsgrad av avfallet vårt. Allerede

i 2020 skal halvparten av husholdningsavfallet gå til materialgjenvinning og frem mot 2030 skal dette økes til 65 prosent. Det er ambisiøst, men vi er klar til innsats, og det håper vi at også du er.

– For selv om vi allerede er flinke til å sortere, er det mulig å gjøre mer. Bare tanken på å ta vare på den fantastiske naturen rundt oss burde være motivasjon og inspirasjon nok til å bidra med hele hjertet. Målsetningen er ambisiøs og kan kun nås om vi alle støtter opp om arbeidet. La dette bli en del av vår felles miljødugnad.

De fem dunkene for hverdagsavfall er:

  1. Matavfall.
  2. Papir og drikkekartong.
  3. Plastemballasje.
  4. Glass- og metallemballasje.
  5. Restavfall.

Kampanjefokus

I kampanjen flyttet vi fokuset fra det globale perspektivet for at vi skulle føle at det virkelig gjaldt oss som bor her. Vi er flinke til å sortere i dag, men vi ønsket å forsterke dette inntrykket.  Derfor skapte vi begrepet: Tusen takk for at du bryr deg.

Vi lever midt i et naturparadis omgitt av høyreiste fjell og trange fjorder. Et landskap og en natur som til alle tider har fått besøkende til å sperre opp øynene og leite etter de

beste superlativene. Derfor hviler det et stort ansvar på alle oss som bor midt i alt det vakre. Et ansvar om å ta vare på og forvalte naturen slik at den forblir like vakker og storslått som den er i dag. Bare på den måten kan fremtidige innbyggere kunne leve og bo i de samme storslagne omgivelsene som oss, og bare på den måten kan vi fortsette å begeistre besøkende også i fremtiden. Dette klarer vi på ingen måte alene. Dette må vi gjøre sammen!

Kampanjen bestod av:

  • Inspirasjonsfilmen: Tusen takk for at du bryr deg. Blir vist på sosiale medier, hjemmeside , kino og presentasjoner i alle kommunene
  • Brosjyre som kom i postkassa til alle i de 11 kommunene
  • Egen kampanjeside på hjemmesiden
  • Tiltak på sosiale medier
  • Annonsering
  • Informasjonsmøter i kommunene
  • Dekor på biler
  • Roll ups

Takk til Deadline Media som vi valgte som produksjonsselskap for filmen.
Takk til Rolf Olsen Consulting for bistand til tekst
Takk til Michael Ulriksen for foto og språkvask.