GDPR meg her og GDPR meg der.foto

Tips og triks i forbindelse med GDPR!

[section padding=”0px”]

-GDPR meg her og GDPR meg der!
Enig. Det har blitt litt mye i det siste. Det er lov å bli litt lei. Man kan jo ikke åpne en nettleser om dagen, uten å bli bombardert av saker om EUs nye personvernforordning (ekstern lenke). Og her kommer vi altså med enda en sak om dette. Makan!

Dessverre er det sånn at ingen helt slipper unna dette. Dette er og blir noe vi må forholde oss til. Og for de av oss som driver bedrift, har vi bare frem til 25. mai i år på å sette oss inn i hva dette betyr for vår bedrift, og implementere de nødvendige endringene.

Men denne saken er ikke ment som skremselspropaganda. Tvert i mot. Vi vil her gi dere noen enkle tips og triks til hvordan du kan gjøre din bedrift klar for et nytt regime hva gjelder personvern. Og dere, husk at EU ikke gjør dette for å plage oss, men derimot for å ivareta våre interesser som forbrukere og privatpersoner. Det tror jeg vi egentlig skal være takknemlige for.

Aktivt samtykke for mottak av nyhetsbrev

Aktivt samtykke er ikke lenger bare noe som kreves på soverommet. Nå er dette også et krav i innboksen. I likhet med oss har du sikkert en liste med gamle, nye og potensielle kunder dere har vært i kontakt med, som dere jevnlig sender ut et nyhetsbrev til. For mange av oss er dette den kanskje aller viktigste markedsføringskanalen vi har. Fra og med 25. mai må all utsendelse opphøre, dersom du ikke kan bevise at du har fått et aktivt samtykke om mottak av nyhetsbrev fra samtlige du sender til. Det finnes riktignok ett hederlig unntak. Adresser som ikke leder til en en privatperson, det vil si adresser som “post@firmanavn.no” eller lignende, er unntatt fra kravet om aktivt samtykke. Men alle personlige adresser, som ikke har gitt et aktivt samtykke, må slettes fra mottakerlisten din 25. mai. Hvis ikke får du politiet på døra!

Nei da, så alvorlig er det ikke. Men over tid vil det kunne få konsekvenser for bedriften, dersom man ikke iverksetter tiltak for å etterkomme de nye reguleringene. I ytterste konsekvens kan du få et forelegg på opp mot 4 % av selskapets totale globale omsetning.

Men ta det med ro. Pust med magen. Dette skal gå fint. Onkel Vizuelli er her og passer på deg. Det finnes mange løsninger for hvordan man kan få inn et aktivt samtykke fra mottakere av nyhetsbrev eller annen kommunikasjon. Selv bruker vi tjenesten Mailchimp til nyhetsbrev, og de har laget en egen oppskrift til hvordan dette kan løses. Vi synes denne var til hjelp, så vi tenkte å dele den med deg.

Les oppskriften for hvordan du gjør utsendelsen av nyhetsbrev GDPR-klar her.

Bruk av cookies på nettsiden

Du vet hvordan mange nettsider tvinger deg til å klikke «ok» for å bekrefte at du aksepterer bruk av cookies? Denne kjeksfikseringen kan for mange fremstå litt irriterende, og da er det kanskje en mager trøst at det snart blir verre, og at du må gjøre tilpasninger også på din egen nettside. Nok en oppgave utløst av GDPR sier du? Frykt ikke sier vi, for her følger noen gode tips og triks til hvordan du enkelt kan gjøre dine nettsider klare for GDPR-klare. Dette er basert på det vi selv har gjort på vizuelli.no for å sikre at vi følger de nye reglene om cookies (ekstern lenke) som følger av GDPR.

Vi bruker en løsning fra en tjeneste som heter Cookiebot. Denne tjenesten lister opp alle cookies som lagres av din nettside. Tjenesten er gratis for deg som har en hjemmeside med mindre enn 100 undersider, men koster ikke skjorta for de av dere som har større nettsteder heller. Se prisliste her (ekstern lenke). Ved hjelp av denne tjenesten kan du tilby dine brukere av nettsiden all nødvendig informasjon for å sikre at dere opererer i tråd med reglementet, slik vi har gjort her.

Så hvordan gjør du det?

  1. Opprett konto på Cookiebot
  2. Velg å sette opp dine domener i kontrollpanelet til Cookieboot.
  3. Formater etter ønske i kontrollpanelet.
  4. Lim inn script fra cookiebot i html header og lim inn script der du ønsker en utlisting av cookies som blir brukt på din hjemmeside. Dette kan eks være en personvernside. Her ser du en forklaring fra Cookiebot på hvordan dette gjøres.
  5. Trenger du assistanse? Ta kontakt, vi gir deg et pristilbud for å sette dette opp for deg.
  6. Lykke til.
[ux_image id=”2147″ image_size=”original” target=”_blank”] [gap] [block id=”1910″] [gap]

Lyst å vite mer? Ta kontakt:

[gap height=”20px”] [row] [col span=”7″ span__sm=”12″] [block id=”964″] [/col] [col span=”5″ span__sm=”12″]

Siste nytt fra oss på nyhetsbrev

[mc4wp_form id=”155″]

[/col] [/row] [/section]