Vi fikk oppdraget med å utvikle navn, logo og visuell profil for revitaliseringen av et kjent verkstedområde i Harstad. Det er en ny bydel, eller utvidelse av sentrum om du vil, som vokser frem. En urban og levende bydel med et attraktiv innhold som skal bygge stolthet og være en glede for Harstads innbyggere, tilflyttere og besøkende. 

I Kaarbøkvarteret vil innholdet være: Støperiet kulturscene, Vallopassasjen, boliger, hotell, kafeer, kontorer, Slippentorget, kino, bibliotek, Blått opplevelsessenter med våre tre maritime næringer og Nord-Norges største tørrdokk ligger der allerede.

 

Det viktige navnet

Navnet er merkevarenes mest anvendte kjennetegn og vi brukte tid på det. Vi valgte å ta tak i historien og kalte det opp etter byens grunnlegger Rikard Kaarbø. Han var gründer, politiker og ikke minst han som startet Harstad Mekaniske Verksted som området ligger på. Vi valgte også begrepet “kvarter” som betyr et mindre byområde og historisk betegnelse for en bydel. Dermed var navnet Kaarbøkvarteret på plass.

 

Logo og visuell profil

Under merkevareprosessen, der også logoutviklingen var en del av det, skjedde det noe helt uventet. Navnet Kaarbøkvarteret var på plass og vi var i idéfasen med å utvikle logoen. Vi ønsket et tydelig, ekte og minnerikt utrykk og noen ganger kommer oppdagelser fullstendig uventet. I løpet av få sekunder opplevde vi hjertebank og ekstatisk glede av å snu et kunstverk av Ragnhild Kaarbø 180 grader og der lyste en tydelig og spennende K frem som også ble det endelige logosymbolet. Ragnhild er forøvrig en av Norges mest kjente avantgardekunstnere og dattera av byens grunnlegger Rikard Kaarbø som starte Harstad Mekaniske Verksted. Hennes fargepalett skal også brukes i den visuelle profilen og bibliotekbygget vil bli dedikert henne og hennes fargepalett vil også bli benyttet der.

 

Siste nytt fra oss på nyhetsbrev